Tema : Mesra Jiran
Tajuk : Jiran saya
Kelas : 1A
Bilangan murid : 32 orang
Fokus utama:
Standard kandungan : 4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
Standard Pembelajaran : 4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur
Fokus sampingan
Standard kandungan : 1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
Standard Pembelajaran : 1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal.
Objektif: Pada akhir pengajran, murid dapat:
i) Menyebut seni kata lagu dengan sebutan yang betul dan jelas melalui nyanyian secara didik hibur.
ii) Menamakan kata nama Am yang terdapat dalam gambar.
Pengisian kurikulum
i) Ilmu: Pendidikan Moral
Nilai: Kasih sayang, keberanian
ii) KBT: Verbal linguistic, Visual ruangn, Kinestetik
Sistem bahasa:
Tatabahasa: Kata nama am
Perkembangan dan masa | Aktiviti guru | Aktiviti pelajar | Kaedah strategi |
Set induksi 4 minit | Guru mempamerkan seni kata lagu “ Datuk Saya Ada Kebun”dan menyebut seni kata lagu tersebut. Guru dan murid menyanyi beramai-ramai sambil melakukan aksi yang sesuai. | Murid dibimbing oleh guru untuk menyanyikan lagu tersebut sambil melakukan aksi yang sesuai. Murid menyanyikan lagu tersebut secara berkumpulan dan kelas. | Menyanyi seluruh kelas Lampiran 2 Seni kata lagu “ Datuk Saya Ada Kebun” |
Langkah 2 12 minit | Guru memaparkan gambar tunggal pada papan tulis. | Murid diminta menamakan Kata Nama Am yang terdapat dalam gambar tersebut dan membincangkan tentang perkataan tersebut. Contoh - Bunyi haiwan | Penyoal seluruh kelas dengan menggunakan teknik menyanyi Nilai kasih Sayang Lampiran 1 Gambar tunggal ( carta gambar atau slaid powerpoint.) |
Langkah 3 10 minit | Guru menyediakan 5 kepiing kad perkataan . ( anjing, arnab, kambing, burung, kucing) Guru memilih 5 orang murid secara rawak. Guru meminta murid membaca nama-nama haiwan dengan sebutan yang betul. Guru meminta murid melekatkan kad perkataaan di depan. | Murid diminta melekatkan kad perkataan pada gambar yang sesuai pada gambar yang sesuai pada Lampiran 1. kemudian murid diminta menyebut nama-nama haiwan dengan sebuatan yang betul. murid yang melekatkan kad perkataan diminta bercerita tentang haiwan-haiwan yang telah disebut tadi | KBT: Kontekstual Nilai: keberanian Lampiran 3 – kad perkataan Lampiran 1- Kad gambar |
Langkah 4 4 minit | Guru meminta murid menyanyi semula lagu “ Datuk Saya Ada Kebun” dengan intonasi dan gaya dan sesuai sebagai penutup. | Murid diminta menyayikan semula lagu lagu “ Datuk Saya Ada Kebun” dengan intonasi dan gaya dan sesuai sebagai penutup. | Menyanyi seluruh kelas Lampiran 2- Seni kata lagu “ Datuk Saya Ada Kebun” |
Seni kata lagu (Datuk Saya Ada Kebun)
Datuk saya ada kebun,
Iyo iyo o,
Di kebunnya ada ayam,
Iya iya o…
Kok, kok ni, dan kok kok tu,
kok ni kok yu
Kok, kok, kok, kok, kok
Datuk saya ada kebun. Iya iya o,
Di kebunnya ada itik,
iya iya o…
Kuek,kuek ni dan kuek kuek tu,
Kuek ni kuek tu,
Kuek, kuek, kuek, kuek, kuek,
( ulang untuk semua haiwan)
Irama lagu “ Pak Mamat Ada kebun”